Perkembangan nanoteknologi dan nanomaterials menyediakan cara dan idea baru untuk eksploitasi produk antistatik. Kekonduksian, sifat elektromagnetik, penyerapan super dan jalur lebar bahan nano, telah mewujudkan keadaan baru untuk penyelidikan dan pengembangan fabrik penyerap konduktif. Pakaian serat kimia dan permaidani serat kimia, dan lain-lain, kerana elektrik statik, menghasilkan kesan pelepasan semasa geseran, dan mudah menyerap habuk, yang menyebabkan banyak kesulitan kepada pengguna; beberapa platform operasi, pengelasan kabin dan tempat kerja barisan hadapan lain terdedah kepada percikan api kerana elektrik statik yang boleh menyebabkan letupan. Dari perspektif keselamatan, meningkatkan kualiti produk serat kimia dan menyelesaikan masalah elektrik statik adalah tugas penting.

      Menambah nano TiO2, nano ZnO, nano ATO, nano AZO dan nano Fe2O3 serbuk nano seperti itu dengan sifat semikonduktor ke dalam resin akan menghasilkan prestasi pelindung elektrostatik yang baik, yang sangat mengurangkan kesan elektrostatik dan sangat meningkatkan faktor keselamatan.

      Masterbatch antistatik yang disediakan dengan menyebarkan nanotube karbon berbilang dinding (MWCNT) dalam pembawa antistatik buatan PR-86 dapat menghasilkan serat PP antistatik yang sangat baik. Kewujudan MWCNT meningkatkan tahap polarisasi fasa mikrofiber dan kesan antistatik masterbatch antistatik. Penggunaan nanotube karbon juga dapat meningkatkan kemampuan antistatik gentian polipropilena dan gentian antistatik yang diperbuat daripada campuran polipropilena. 

      Gunakan nanoteknologi untuk mengembangkan pelekat konduktif dan lapisan konduktif, untuk melakukan rawatan permukaan pada kain, atau untuk menambahkan serbuk logam nano semasa proses pemintalan untuk menjadikan gentian itu konduktif. Sebagai contoh, dalam agen antistatik untuk agen penamat poliester-nano antimoni doped tin dioksida (ATO), penyebaran stabil yang munasabah dipilih untuk menjadikan zarah-zarah tersebut dalam keadaan monodispersed, dan agen penamat antistatik digunakan untuk merawat permukaan kain dan permukaan kain rintangan. Besarnya> 1012Ω yang tidak dirawat dikurangkan menjadi magnitud <1010Ω, dan kesan antistatik pada dasarnya tidak berubah setelah mencuci 50 kali.

      Serat konduktif dengan prestasi yang lebih baik merangkumi: serat kimia konduktif hitam dengan karbon hitam sebagai bahan konduktif dan serat kimia konduktif putih dengan bahan serbuk putih seperti nano SnO2, nano ZnO, nano AZO dan nano TiO2 sebagai bahan konduktif. Serat konduktif nada putih terutama digunakan untuk membuat pakaian pelindung, pakaian kerja dan bahan konduktif hiasan, dan nada warnanya lebih baik daripada serat konduktif hitam, dan jangkauan aplikasinya lebih luas. 

       Sekiranya anda berminat dengan lebih banyak maklumat mengenai nano ATO, ZnO, TiO2, SnO2, AZO dan karbon nanotube dalam aplikasi anti-statik, jangan ragu untuk menghubungi kami.

 


Masa penghantaran: 06-06-2021