Seramik piezoelektrik adalah sejenis bahan seramik berfungsi maklumat yang dapat menukar tenaga mekanikal dan tenaga elektrik antara satu sama lain. Ia adalah kesan piezoelektrik. Selain piezoelectricity, keramik piezoelectric juga mempunyai dielectricity, elastisitas, dll., Yang telah banyak digunakan dalam pencitraan perubatan, sensor Akustik, transduser akustik, motor ultrasonik, dll.

Seramik piezoelektrik terutama digunakan dalam pembuatan transduser ultrasonik, transduser akustik bawah air, transduser elektroakustik, penapis seramik, transformer seramik, pembeza seramik, penjana voltan tinggi, pengesan inframerah, peranti gelombang akustik permukaan, Peranti elektro-optik, alat pencucuh dan peledak, gyros piezoelektrik, dan lain-lain, digunakan bukan sahaja dalam bidang berteknologi tinggi, tetapi juga dalam kehidupan seharian untuk melayani orang dan mewujudkan kehidupan yang lebih baik bagi orang.

Dalam Perang Dunia II, seramik BaTiO3 ditemui, dan bahan piezoelektrik dan aplikasinya membuat kemajuan zaman. Danserbuk nano BaTiO3 memungkinkan untuk menghasilkan BaTiO3 Ceramic dengan sifat yang lebih maju.

Pada akhir abad ke-20, saintis material dari seluruh dunia mula meneroka bahan ferroelektrik baru. Buat pertama kalinya, konsep bahan nano diperkenalkan ke dalam kajian bahan piezoelektrik, yang membuat penyelidikan dan pengembangan bahan piezoelektrik, bahan fungsional, menghadapi terobosan besar, yang dimanifestasikan dalam bahan. Perubahan prestasi adalah bahawa sifat mekanik, sifat piezoelektrik, dan sifat dielektrik telah diperbaiki dengan ketara. Ini pasti akan memberi kesan positif terhadap prestasi transduser.

Pada masa ini, pendekatan utama mengadopsi konsep meter nano dalam bahan piezoelektrik berfungsi adalah meningkatkan sifat tertentu bahan piezoelektrik (tambahkan nanopartikel yang berbeza untuk membentuk kompleks nano dalam bahan piezoelektrik) dan (menggunakan nanopowder piezoelektrik atau Nanokristal dan polimer dibuat menjadi bahan komposit oleh kaedah khas) 2 kaedah. Sebagai contoh, di jabatan material Universiti Thanh Ho, untuk meningkatkan polarisasi tepu dan polarisasi sisa bahan seramik ferroelektrik, nanopartikel Ag ditambahkan untuk mempersiapkan "seramik ferroelektrik nano-multiphasa berdasarkan nanopartikel logam / seramik ferroelektrik"; Seperti nano alumina (AL2O3) / PZT,nano zirkonium dioksida (ZrO2)/ PZT dan seramik ferroelektrik komposit nano lain untuk mengurangkan bahan ferroelektrik asli k31 dan meningkatkan ketangguhan patah; bahan dan polimer piezoelektrik nano bersama-sama untuk mendapatkan bahan komposit piezoelektrik nano. Kali ini kita akan mengkaji penyediaan seramik piezoelektrik dengan mengkompaun serbuk piezoelektrik nano dengan bahan tambahan organik nano, dan kemudian mengkaji perubahan sifat piezoelektrik dan sifat dielektrik.

Kami menjangkakan semakin banyak aplikasi bahan nanopartikel dalam seramik piezoelektrik!

 


Masa pengeposan: Jun-18-2021