Nanopartikel untuk penggunaan Penebat Termal

Mekanisme penebat haba lapisan penebat haba nano telus:
Tenaga sinaran suria terutamanya tertumpu dalam julat panjang gelombang 0.2 ~ 2.5 um. Pengagihan tenaga tertentu adalah seperti berikut: rantau uv 0,2 ~ 0,4 um menyumbang 5% dari jumlah tenaga. Wilayah yang dapat dilihat adalah 0,4 ~ 0,72 um, menyumbang 45% dari jumlah tenaga. Wilayah inframerah dekat adalah 0,72 ~ 2.5 um, menyumbang 50% daripada jumlah tenaga. Oleh itu, sebahagian besar tenaga dalam spektrum suria diedarkan dalam cahaya yang dapat dilihat dan kawasan inframerah dekat, di mana wilayah inframerah yang berdekatan menyumbang separuh daripada tenaga. tidak menyumbang kepada kesan visual. Sekiranya bahagian tenaga ini disekat dengan berkesan, ia dapat memberi kesan penebat haba yang baik tanpa menjejaskan ketelusan kaca. Oleh itu, adalah perlu untuk menyediakan bahan yang dapat melindungi cahaya inframerah dengan berkesan dan juga menyebarkan cahaya yang dapat dilihat.
Tiga nanomaterial yang digunakan dengan baik dalam lapisan penebat haba telus:
1. Nano ITO
Nano ITO (In2O3-SnO2) mempunyai sifat pemancar cahaya yang sangat baik dan sifat penghalang inframerah, dan merupakan bahan penebat haba telus yang ideal. Indium adalah logam langka dan sumber strategik, jadi indium mahal. Oleh itu, dalam pengembangan penebat haba telus Bahan pelapis ITO, adalah perlu untuk memperkuat penyelidikan proses untuk mengurangkan penggunaan indium dengan tujuan memastikan kesan penebat haba lutsinar, sehingga dapat mengurangkan kos pengeluaran.

2. Nano Cs0.33 WO3
Lapisan penebat haba nano tungsten gangsa yang menonjol daripada lapisan penebat haba telus kerana ciri penebat haba yang mesra alam dan tinggi, dengan prestasi penebat haba terbaik pada masa ini.

3. Nano ATO
Salutan timah oksida antimoni doping Nano ATO adalah sejenis bahan lapisan penebat haba telus dengan pemancar cahaya dan penebat haba yang baik. Nano antimoni timah nano (ATO) adalah bahan penebat haba yang ideal dengan pemancar cahaya yang dapat dilihat dan harta penghalang inframerah. Kaedah menambahkan nano ATO ke dalam lapisan untuk membuat lapisan penebat haba yang telus dapat menyelesaikan masalah penebat haba kaca dengan berkesan. Berbanding dengan produk serupa, ia mempunyai kelebihan proses sederhana dan kos rendah, dan memiliki nilai aplikasi yang sangat tinggi dan prospek pasar yang luas.